Karaciğer Yağlanması

Toplumlarda görülme sıklığı % 10-20 dir.

En sık görülen sebepleri obezite, hareketsiz yaşam ve alkol kullanımıdır.

Özellikle son zamanlarda modern toplumda egzersizin daha az yapılması ve fast food tarzı beslenme (sofra kültürünün kalkması) karaciğer yağlanmasının nedenlerindendir.

Bununla beraber her obez kişide karaciğer yağlanması olacak diye bir şart olmadığı gibi, her karaciğer yağlanması olan kişi de obez değildir.

Özellikle karın bölgesindeki yağlanma yani göbeklenme karaciğer yağlanması açısından kalça bölgesi yağlanmasına göre daha etkilidir. Bu nedenle erkekler daha fazla risk altındadır diyebiliriz.Ancak menapoz sonrasında kadınlarda da karın bölgesinde yağlanma daha baskındır ve bu dönemden sonra kadınlar da karaciğer yağlanması riski artar.

Uygun diyet ve egzersiz ile zayıflamak karaciğer yağlanmasını geri döndürür.

Karaciğer yağlanması olan kişiler kesinlikle alkol almamalıdır çünkü alkol ham kendisi yağlanmayı artırır hem de direkt olarak karaciğere toksik etki gösteren bir maddedir.

Diabet hastalığı da karaciğer yağlanmasının nedenlerinden biridir ki bunun en önemli nedeni insülin direncidir, bu nedenle diabetin kontrolü karaciğer yağlanmasının engellenmesinde ve tedavisinde önemli noktalardan biridir.

Karaciğer yağlanması olan hastalarda genelde bir belirti yoktur bazen halsizlikten yakınabilirler. Karaciğer yalanmasının klinik önemi uzun yıllar içinde karaciğer sirozuna hatta bazen karaciğer kanserine gidişin önünü açabilen bir problem olmasıdır. Ancak yağlanma ile beraber iltihap olan hastalar için böyle bir gidişat söz konusudur  ve bu da ancak karaciğer biyopsisiyle tespit edilebilen bir durum olduğundan hiç bu yollara girmeden en iyisi egzersiz ve diyet ayarlamaları ile bu gidişi tersine çevirmektir.

Tanı genellikle başka nedenlerle yapılan batın ultrasonu  ile sağlanır. Kan tetkikleri yapıldığında bu kişilerin kolesterol düzeyleri yüksek olabilir ama normal de bulunabilir yani kan kolesterol düzeyi ile direkt ilişkili değildir.

Tedavide kullanılan bazı ilaçlar olmakla beraber çok etkili değillerdir bu nedenle hastalar bu anlatılanlardan yola çıkarak kendilerinin doktoru olmalıdır.