Ülseratif Kolit

Kalın barsağın iç yüzeyinde ödem, kızarıklık, ülserler ve kanama odakları ile kendini gösteren iltihabi bir hastalıktır.

Kalın barsağın makata yakın kısmından başlar ve 5 cm lik bir kısımda da hastalığa sebep olabilir, 100-150 cm lik kısmı yani tüm barsağı da tutabilir.

Hastalığın teşhisi, şiddetinin ve yaygınlığının değerlendirilmesi sadece kolonoskopi ile mümkündür, tedavi başladıktan sonra da şikayetler tamamen kaybolsa bile belli aralıklarla kolonoskopik takip gerekir.

Nedeni bilinmemektedir ancak genetik yatkınlık önemlidir ve bu hastalık esas olarak otoimmün temelde(insanın kendi bağışıklık sisteminin, kendi organlarını yabancı kabul ederek,ona karşı savaş açması) gelişmektedir.

Başlıca belirtileri dışkı ile kan gelmesi, kanlı ishal,kan kaybına bağlı kansızlık ve halsizlik,alt karında gerginlik hissidir.

Hastalık ; belirtilerin görüldüğü aktif dönemler ve hastalığın adeta uykuya yattığı yani belirtilerin kaybolduğu remisyon dönemleri ile seyreder. Tedaviden amaç  aktif dönemlerin kısalması ya da hiç olmamasının sağlanmasıdır.

Tedavide kullanılan ilaçlar hastalığın belirtilerinin şiddetine, barsaktaki lezyonların şiddetine ve barsağın ne kadarlık bir kısmının hastalıktan etkilendiğine göre belirlenir. Tedavinin esası mesalazin (salofalk) tablet-fitil-enema ya da köpük ile sağlanır.Bu tedavinin yetersiz kaldığı durumlarda kortikosteroidler ve immünsupresan bazı ilaçlar da tedaviye eklenebilir.

Her ne olursa olsun tedavi ömür boyudur ve hiçbir belirtisi kalmayan tamamen şikayetleri geçen hastalarda aktif dönemlerin oluşmaması için düşük dozda ilaçlarla tedaviye devam etmek gerekir.